Monday, April 20, 2009

Projek Mega Fantasia ( Marble )

Orait!!!!!!!!!!

Dah lama Gua tak buatkan Entry untuk Projek Fantasia Gua.....
Kali ini Gua kembali untuk anda yang ingin mendecor rumah anda dengan sentuhan2 Batu2 Asli atauponk dikenali sebagai Original Stone...........
Entry kali ini berkenaan ngn Projek Mega Fantasia Gua yang terkini...

Marble

Marble adalah batu Asli ( Original ) yang dipotong sekeping2 dalam pelbagai saiz.
Terdapat pelbagai jenis Marble ketika ini........daripada Marble tempatan ..hinggalah ke Marbe Import....
Marble yang paling *Ngetop dan famous* tak lain tak bukan adalah dari Negara yang Terkenal ngn Seni Rekaan Senibinannya iaitu ITALY.
Juga terdapat daripada negara2 Asia tenggara seperti EGYPT, INDIA , CHINA, INDONESIA & Lain2 Negara.....
Ianya melambangkan kemewahan seseorang buat yang menggunakannya....
Dan sesetengah daripada kaum Cina mengatakan Marble boleh mengubah kehidupan sesebuah keluarga....betul atau ponk tidak gua kurang pasti......
Yang Pasti bagi Gua...keistimewaan batu ini adalah .....ianya bersifat sejuk pada sesebuah rumah yang menggunakannya...dan mempunyai jaluran2 urat yang sangat menarik !!! NATURAL beb!!

Marbe ini ada buruk baiknya......untuk pengetahuan semua....

KEBAIKKAN MARBLE
  • Cantik Menarik
  • Sejuk
  • Melambangkan kemewahan ( MAHAL beb!!! )
  • Tiada Jointing/Sambungan yang banyak
  • Tahan Lama ( mengikut gred2 Marble )

KEBURUKKAN MARBLE
  • Boleh berubah warnanya pada bila2 masa ( Sifat Batu Asli - HIDUP )
  • Retak - Boleh RETAK pada bila-bila masa ( Sifat Batu Asli - HIDUP )
  • Terlalu sensitif untuk menjaga permukaannya
  • Perlu Penjagaan .......cerewet gak beb!!!
  • Harus dikilatkan semula pada permukaan....kirannya permukaannya tidak lagi BERKILAT
  • Kiranya terluka/Retak/Pecah/ susah untuk diperbaikinya.......oleh sebab ORIGINAL STONE sukar untuk mendapatkan kembali warna asal & urat2 Marble
  • Tidak boleh menggunakan sebarang chemical pencucian, kirannya chemical yang digunakan terlalu kuat dan salah cara campurannya.....iannya akan merosakkan permukaan Marble tersebut
  • Harus dibersihkan serta merta permukaan Marble kirannya ada tumpahan minuman sepert KOPI, MILO,NESCAFEE & sewaktu dengannya.......salah satu sifat MARBLE ialah MENYERAP
Kerja2 Pemasangan Marble Untuk Tandas ....bg Projek Mega Fantasia terkini Gua



Antara2 Equipment2 Terkini yang memudahkan Kerja Pemasangan marble
Alat Ini dipanggil Elektronik Laser, ianya digunakan bagi mendapatkan KERATAAN lantai & untuk mendapatkan Line Vertical untuk memudahkan pemasangan Marble......iannya juga boleh digunakan untuk kerja2 Pemasangan Tile dan pemasangan pintu dan lain2...inshaallah Gua akan citerkan ngn lanjut lagi next time...k


Bukan Semua Projek2 Renovation menggunakan Elektronik Lasar ini.........
Kiranya dapat dipraktikkan lagi bagus ar......bley dapat accurate result bagi seseuatu kerja...
Pekerja sedang menggunakan Elektronik laser untuk mendapatkan Datum /Control Level untuk permulaan pemasangan Marble

Untuk Projek Mega Fantasia Gua ini.....MARBLE diimport dari CHINA
Kos Beb !!!! hehehehehehe


Hasilnya.....taraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!....


Inshaalah .....Gua kan Updatekan dari semasa ke semasa untuk semua Projek Show unit untuk Projek Mega Fantasia ini....teruskan kembali....

Kirannya korang mempunyai soalan atauponk yang ingin mendapatkan nasihat dari Gua .....sila tinggalkan Komen Anda....
Inshallah kalau Gua boleh bantu...... Gua pasti akan membantu.....kiranya tak bley juga ...Gua akan ajukan soalan ini ngn Senior Arkitek Gua...k....
Chowwwwwwwwwwwwww!!!!!

0 comments: